In een drukke Rijtuigenloods in Amersfoort organiseerde de VSNU afgelopen dinsdag haar eerste Digital Society conferentie. In het Digital Society-project werken de veertien Nederlandse universiteiten samen om meer kennis te genereren over hoe om te gaan met de maatschappelijke uitdagingen die de digitalisering van de samenleving met zich meebrengt.
José van Dijck (Universiteit Utrecht) opende de conferentie met een keynote over de vraag hoe publieke waarden worden vastgelegd in de digitale omgeving waarin burgers zich bewegen. Ze wijst erop dat er in elke sector, van transport tot onderwijs, inmiddels gebruik gemaakt wordt van digitale platformen die van alles regelen, van communicatie tot betaling. Bedrijven als Google, Amazon en Facebook worden bijvoorbeeld steeds invloedrijker in het klaslokaal, door middel van de tientallen gratis apps waar ze in voorzien. Volgens Van Dijck komen zulke onderwijsapplicaties met hun eigen impliciete waarden, die continu aan de publieke waarden moeten worden getoetst. Voor die toetsing zijn, naast een kritische houding, ook digitale vaardigheden nodig. Eén van de thema’s binnen het Digital Society programma is dan ook digitale geletterdheid. In één van de break-out sessies lichtte Marcel Broersma (RUG) dit thema verder toe.
Lees het complete verslag van de Digital Society conferentie en de workshop over Digitale geletterdheid en digitale inclusie op ScienceGuide.